Jak alkoholicy mogą prowadzić trzeźwe życie po odwyku

Co po odwyku? Dla wielu osób leczących się z alkoholizmu, życie po odwyku alkoholowym jest zarówno nadzieją, jak i powodem do zmartwień. Jak zachowasz trzeźwość w "prawdziwym" świecie, w obliczu łatwego dostępu i ciągłych pokus? Na pewno uważałeś na warsztatach o zapobieganiu nawrotom, ale życie to co innego. Jak możesz utrzymać trzeźwy styl życia? Oto kilka wskazówek, jak nie tylko przetrwać, ale i rozwijać się w trzeźwym życiu.

  • Nie nazywaj tego zapobieganiem nawrotom. To jak mówienie sobie "nie myśl o kolorze różowym". To stawia rzecz, której nie chcesz robić na pierwszym planie w twoim mózgu. Trenuj siebie, by być pozytywnym i skupić się na tym, czego chcesz: szczęśliwego, zdrowego, satysfakcjonującego trzeźwego stylu życia. Można wymyślić bardziej chwytliwe zdanie niż to, ale być pozytywne i skupić się na tym, co chcesz, a nie na tym, co chcesz uniknąć.
  • Zachowaj hasło Anonimowych Alkoholików (AA) "ludzie, miejsca i rzeczy" w umyśle, jak rozwijać nowe życie po odwyku alkoholowym: nowych przyjaciół, hobby i działań. Bądź ostrożny z sabotażu siebie, i zachować dokonywania wyborów, które chronią i zwiększyć swoje zdrowienie.
  • Pozostań w kontakcie z osobami, które najbardziej Ci pomagają: grupami samopomocy i terapeutą lub grupą terapeutyczną. Z czasem, w miarę postępów w trzeźwym życiu, możesz rzadziej uczęszczać na sesje terapeutyczne, ale nie przerywaj tego kontaktu. Pozostawanie w kontakcie z profesjonalistami, którzy cię znają, jest doskonałym czynnikiem ochronnym dla twojej trzeźwości.
  • Oczekuj wyzwań. Spodziewaj się odczuwać różne silne emocje związane z trzeźwieniem, w tym smutek, gniew, niechęć i żal. Straciłeś część siebie i bez względu na to, jak bardzo potrzebowałeś odejść, to wciąż jest strata. Od czasu do czasu, emocje związane z tą stratą mogą się pojawić. Nadal będziesz odczuwać nieprzyjemne emocje w swoim życiu po odwyku alkoholowym, ale zamiast nawracać, użyjesz wszystkich swoich różnych umiejętności radzenia sobie, aby przetworzyć te uczucia i ostatecznie zaakceptować je i iść dalej.
  • Umiejętności radzenia sobie. Możesz mieć dość słuchania tego zdania, ale rozwijanie nowych, zabawnych i potężnych umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami trzeźwego życia jest kluczowe. Masz wiele możliwości: ćwiczenia, hobby, medytacja lub modlitwa, pisanie dzienników, prace plastyczne i wszelkie inne sposoby eksploracji siebie, jakie tylko przyjdą ci do głowy!

Życie po odwyku alkoholowym będzie miało swoje wzloty i upadki. Zachowaj pozytywne nastawienie i pozostań oddany sobie i swojemu zdrowiu, a przejdziesz nawet przez najtrudniejsze chwile.