Ochrona przed nawrotem: Dziesięć sposobów na zapobieganie poślizgowi - część 1

Niektórzy nowicjusze pojawiają się na spotkaniach bez prawdziwego zamiaru pozostania trzeźwym. Przechodzą przez ruchy na chwilę, ale ich serca nie są w nim. Nie widzą siebie jako uzależnionych. Nie chcą przyznać, że jedynym lekarstwem jest trzeźwość. Oni rzeczywiście będą pić lub używać ponownie. Są jednak inni członkowie, którzy zdają sobie sprawę, że alkohol lub narkotyki to ich problem i którzy głęboko pragną już nigdy więcej nie pić ani nie używać. Dożywotnia trzeźwość nie jest niemożliwa, ale jest też czymś, czego nie można brać za pewnik. Przede wszystkim wymaga intencji i chęci bycia szczerym wobec siebie. Są to proste wskazówki i porady, jak uniknąć wpadki. Często szukamy jakiegoś tajemniczego, cudownego lekarstwa lub magicznej, niezawodnej metody. To rzeczywiście jest cud, ale nie ma w tym żadnej tajemnicy ani magii. Życie bez nawrotów i wyzdrowienie z nałogu przychodzi poprzez konsekwentne, codzienne działanie w czasie. 1. Zdobądź sponsora. Kiedy już przyznałeś, że jesteś alkoholikiem lub narkomanem i potwierdziłeś swoje pragnienie wyzdrowienia, nadszedł czas, by poszukać sponsora. Nie przedłużaj tego. Program Dwunastu Kroków jest prosty, ale nie jest łatwy. Potrzebujesz kogoś, kto będzie cię prowadził, wspierał i pomagał ci osiągnąć jak najwięcej ze swojego wyzdrowienia. Nie ma potrzeby obsesyjnego szukania "idealnego" sponsora. Po prostu znajdź kogoś, kto wygląda, jakby miał to, czego chcesz, i poproś go o zostanie twoim sponsorem. Zawsze możesz później zmienić sponsora, jeśli ten, którego wybierzesz, okaże się mniej niż idealny. Najważniejsze jest to, żeby po prostu zacząć. 2. Regularnie uczęszczaj na spotkania. Mityngi pomagają w zdrowieniu i utrzymują cię w grupie. Niezależnie od tego, czy masz za sobą kilka dni, lat, czy nawet kilkadziesiąt lat, mityng jest twoją bazą. Na początku chodzisz na mitingi, ponieważ potrzebujesz informacji, odpowiedzialności i wsparcia. Po latach uczęszczasz na mityngi, aby móc nadal przekazywać je dalej i wspierać nowych członków. Widok twarzy świeżo wytrzeźwiałych członków jest też silnym przypomnieniem, gdzie skończymy, jeśli zdecydujemy się znowu pić. Jeśli czujesz, że musisz ponownie zaangażować się w trzeźwość i program, pomyśl o 90/90. Członkowie, którzy podejmują to wyzwanie, stawiają sobie za cel uczestniczenie w 90 spotkaniach w ciągu 90 dni. Podejście immersyjne pomaga zresetować koncentrację, sprzyja nawiązywaniu nowych przyjaźni między współbraćmi oraz zapewnia wsparcie i stabilność potrzebne do kontynuowania zdrowienia. 3. Codziennie rozmawiaj z innymi członkami programu. Nieuzależniony świat nie zawsze rozumie, przez co przechodzimy i skąd pochodzimy, ale nasi współtowarzysze AA/NA - nawet jeśli ledwie ich znamy - rozumieją to w sposób, w jaki inni nie rozumieją. Trzeźwość polega na przeżywaniu życia w nowy sposób. Gdy idziemy przez codzienne problemy, potrzebujemy wsparcia i koleżeństwa. Twoje życie nie musi się rozpadać, abyś mógł podnieść słuchawkę telefonu i skontaktować się z innym członkiem. Rozmowa z innymi członkami kładzie fundament przyjaźni, tak że kiedy życie się wali, jesteś przeszkolony, aby iść do swojego plemienia, a nie do butelki. 4. Unikaj pokus. Unikając pokus, przechodzimy długą drogę do walki z nimi. Nie musisz udowadniać, że możesz spędzić wieczór w barze, jeśli przebywanie tam przyprawia cię o dreszcze. Zamiast wstydzić się swojej wrażliwości, przyjmij ją i podejmij niezbędne środki ostrożności. Kiedy przedkładamy trzeźwość nad naszą dumę i to, co inni o nas myślą, chronimy ją i zachowujemy. 5. Celowo rozwijaj swoje życie duchowe. To Bóg dał nam dar trzeźwości i dlatego najważniejsze jest, abyśmy poznali tego Boga i rozwinęli relację zaufania, która będzie nas podtrzymywać - nie tylko w pierwszych miesiącach i latach, ale przez resztę naszego życia. Kiedy myślimy, że mamy wszystko pod kontrolą i że nie musimy być zależni od nikogo poza nami samymi, przygotowujemy scenę dla upadku. Nie ma żadnych zasad dotyczących procesu poznawania Boga i rozwijania życia duchowego. Zacznij po prostu od rozmowy z Bogiem. Skorzystaj z modlitw, które można znaleźć w literaturze AA. Proś Boga, aby objawił ci się w sposób, który pozwoli ci Go zrozumieć. Poproś Go, by kierował tobą, gdy będziesz dążył do trzeźwego życia, które będzie dla Niego zaszczytem. Ciąg dalszy w rozdziale Ochrona przed nawrotem: Dziesięć Sposobów Zapobiegania Poślizgnięciu - Część 2.