6 wskazówek, jak uniknąć pułapek "wakacji po alkoholu"

Jeśli jesteś na odwyku, możesz mieć trudności z organizowaniem specjalnych wydarzeń i świąt - zwłaszcza świąt, które są tak zwanymi "świętami picia". Nawet w okresie letnim, ci z nas, którzy wychodzą z uzależnienia, muszą ostrożnie poruszać się po wydarzeniach, które stanowią potencjalne przeszkody dla naszej trzeźwości. Czy jest to coroczny grill z okazji4 lipca i lodówka pełna piwa, czy też spotkanie na plaży, impreza w bloku lub koncert na świeżym powietrzu, gdzie wszyscy popijają sangrię, margaritę lub małe drinki z parasolkami - każde wydarzenie stwarza potencjał nawrotu, gdy próbujemy zachować trzeźwość i uniknąć wyzwalaczy picia. Pamiętasz, kiedy byłeś w aktywnym uzależnieniu od alkoholu lub narkotyków i każde święto było pretekstem do picia? Już nie. Teraz, kiedy jesteś trzeźwy, musisz pamiętać o każdym wydarzeniu społecznym lub środowisku, w którym musisz poruszać się z ostrożnością lub całkowicie go unikać. Aby pozostać na torze z programem zdrowienia, będziesz potrzebował planu gry w trzeźwość!

Oto 6 wskazówek, które pomogą Ci uniknąć wakacyjnego picia (i innych pułapek trzeźwości)

#1 Zachowaj zdrowy i humorystyczny styl życia. Jeśli jesteś na odwyku, wymyśl zabawne sposoby, aby pokazać innym, że planujesz pozostać trzeźwy i zdrowy. Spróbuj podejść do trzeźwości4 lipca i innych świąt związanych z piciem z humorem. Załóż koszulkę z napisem: "Jestem wyznaczonym kierowcą", "Nie piję... Prowadzę później" lub inne humorystyczne motto, które wyjaśnia, dlaczego nie pijesz i powstrzymuje ludzi przed proponowaniem Ci drinka lub naciskaniem na Ciebie, byś się napił.

#2 Zorganizuj "trzeźwą imprezę", aby wesprzeć swoich przyjaciół na odwyku. Urządź imprezę dla innych, którzy są na odwyku. Zaplanuj niepijące spotkanie w swoim domu, upewniając się, że nie zaprosisz nikogo, kto może pić, co byłoby niezręczne i przyniosłoby efekt odwrotny do zamierzonego. Patryka, Boże Narodzenie,Chanukę lub Sylwestra - zaproś innych członków swojej grupy 12-step lub absolwentów programu leczenia uzależnień, aby cieszyć się zabawą bez alkoholu, która rozprasza uwagę.

#3 Weź udział w spotkaniu samopomocowej grupy wsparcia w każde święto. Dobrym pomysłem jest zaplanowanie pójścia na spotkanie grupy wsparcia w każde święto, aby wzmocnić swoje zaangażowanie w trzeźwość - i aby wspierać innych w ich trzeźwości. Niektóre grupy 12-stepowe organizują specjalne "trzeźwe przyjęcia" w okolicach świąt, ale nawet jeśli tego nie robią, to właśnie wtedy uczęszczanie na spotkania może wzmocnić twoje postanowienie.

#4 Napisz scenariusz odrzucania zaproszeń. Planuj z wyprzedzeniem, zapisując kilka sposobów taktownego odrzucania zaproszeń na imprezy, na których będzie podawany alkohol. Mówienie "białego kłamstwa" w tym przypadku jest w porządku, jeśli używasz go jako narzędzia do ochrony swojego powrotu do zdrowia. Możesz przećwiczyć swój scenariusz kilka razy, aż stanie się on naturalny. Postępowanie według tego skryptu pomoże ci uniknąć zaskoczenia i przyjęcia zaproszenia, które zagrozi twojemu wyzdrowieniu.

#5 Opracuj sposób wyjścia z ryzykownych sytuacji. Każdy zdrowiejący uzależniony może niechcący znaleźć się w sytuacji, która go wyzwoli - być może inni niespodziewanie piją lub biorą narkotyki, a Ty musisz znaleźć sposób, aby szybko się stamtąd wydostać. Możesz wspomnieć, że właśnie dostałeś SMS-a od przyjaciela z prośbą o odebranie go z lotniska, albo powiedzieć, że jesteś wyznaczonym kierowcą dla przyjaciela i musisz podwieźć go do domu. Powiązanie twojej wymówki z bezpieczną jazdą jest dobrym sposobem na przekazanie dlaczego odmawiasz picia, bez konieczności wymieniania słów takich jak "uzależniony" czy "alkoholik" lub nawet ujawniania, że jesteś na odwyku.

#6 Poznaj nowe, trzeźwe tradycje świąteczne. Podążaj za przykładem wielu uczelni i domów kultury w całym kraju, które obecnie oferują trzeźwe obchody świąt jako bezpieczny i zdrowy sposób na zabawę dla studentów i innych młodych ludzi. Są to alternatywy dla imprez z udziałem alkoholu. Możesz poszukać w Internecie informacji o lokalnych wydarzeniach społecznych, aby znaleźć coroczne imprezy bezalkoholowe w miejscach takich jak lodowiska czy kręgielnie. Jeśli podzielisz się tymi informacjami ze swoimi rówieśnikami w trakcie odwyku, być może wraz z trzeźwymi przyjaciółmi uda ci się ustanowić nową imprezę bezalkoholową jako nową coroczną tradycję, podczas której będziesz mógł czuć się wspierany w swoim odwyku i nadal dobrze się bawić. Celem tych sześciu wskazówek jest pomoc w stworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla siebie i ochrony swojego odwyku - zwłaszcza, gdy kalendarz wskazuje, że zbliża się święto lub wydarzenie, które może postawić przeszkody na twojej drodze. Trochę wcześniejszego planowania może przejść długą drogę do zapewnienia długoterminowej, zdrowej i szczęśliwej trzeźwości.